Gud er kjærlighet og han er bare god – alltid! Del 2

18.02.2016 20:37

Når folk snakker om Gud og religion merker vi fort at det er mange oppfatninger og bilder av hvordan Gud er. Ja Gud har fått skylden for mye opp igjennom historien. Med all respekt, men verdens religioner har vært med på å skape et vrengebilde av Gud - skaperen av alt liv. Som det mest ekstreme kjenner vi jo til IS islamistene som daglig dreper og ødelegger i Alahs navn. En slik gudom virker ikke særlig innbydende på siviliserte mennesker.

Forvirring og vrengebilder om Gud

Vi som kristne blir dessuten noe oppgitt når vi hører kritikere av kristendommen blande inn kristningen av Norge med sverd og korsfarernes herjinger som  eksempler på at troen på gud skulle være opphavet til krig og ufordragelighet. Ja titt som tett kommer det også eksempler fra humanetikerne på hvor mange skrekkelige saker som skjedde i gamle testamentet. Vi klarer lett å parere anklagelsene imot kristendommen vad gjelder korsfarere. De hadde jo et feil bilde av Gud som en fredens og kjærlighetens Gud, og var ikke representative for en kristen fylt av Guds kjærlighet, kan vi innvende. Derimot kan vi føle oss mer trengt opp i et hjørne når humanetisk-forbund og andre henviser til Gamle testamentets alle krig og blodbad for å sverte Abrahams, Isaks og Jacobs Gud.

Gudsbilde

Vi prøver da å forklare at vi nå lever etter korset og i den nye pakt og at nye testamentet viser oss et helt annet bilde. Det er sant. Men samtidig blir det ikke rett å hevde at vi som kristne bare skal lese og forholde oss til det nye testamentet, for Guds ord er jo både det nye og det gamle… Derfor er det viktig å ha rett bibelsyn. Ditt bibelsyn er ofte farget av ditt Gudsbilde. Så er da Gud en sint og hevngjerrig imot syndige mennesker, eller er han full av nåde og barmhjertighet? Når slike spørsmål kommer opp må vi holde tungen rett i munn og ikke kryss-kommunisere, men argumentere slik at vi på en så konsekvent måte som mulig.

Først å fremst ønsker jeg at vi kan slå fast at Gud er den samme fra (fortid) evighet og til (fremtid) evighet. Han har ikke forandret seg, fordi Han Er den han alltid har vært, se HER

Hvem er Gud?

Så må vi kunne gjøre rede for om Gud er;

1)   snill, god, kjærlig, forsonlig, tilgivende og en frigjører?

eller om han er;

2)   sint, vred, hatefull, hevngjerrig, uforsonlig og en som straffer?

3)   Eller er Gud både god og vred på samme gang?

Gud er bare god!

Påstanden her er at Gud bare er God! All god og fullkommen gave kommer ovenfra, fra Gud. Han er lys og det finnes ikke mørke i Ham. Han er ikke en miks av godt og ondt. Bibelen forklarer faktisk at Gud Er kjærlighet. Kjærlighet Er Guds vesen. Senere i artikkel-serien vil jeg også drøfte punkt 2) og 3) over.

Når, til hvem og hvorfor

Så når du leser Ordet og hører på prekener av ulike predikanter er det viktig at du forstår hvordan bibelen skal leses. Bibelen tolkes ut i fra; når, til hvem og hvorfor Ordet ble skrevet, enten vi tenker på Bibelen som helhet, hver enkelt bok, hvert avsnitt eller enkeltvers. Ja hele skriften er inspirert av Gud. Også de tekster som omtaler at ”hevnen hører Herren til” og at ”vi skal overlate vreden til Gud”. Ja får det står der i Bibelen. Da er det viktig å vite hvem Gud er vred på og hvem han skal hevne. Vi kan allerede på dette tidspunkt i teksten fastslå at det er ikke deg Gud er vred på. Det blir drøftet i en senere del i denne artikkel-serien.

Summen av Guds Ord er Sannhet

I utgangspunktet kan det virke som jeg sier to ting samtidig. Nemlig; at hele Bibelen er Guds Ord, og allikevel gjelder alt dette Guds Ord ikke alle og alltid. Bibelen er altså Guds evige ord, men det betyr ikke at alt som står  der er rettet til deg i din personlige hverdag. Noen ganger er det som blir sagt rettet til mennesker, noen ganger til Gud selv og andre ganger til for eksempel Satan. Noe er sagt inn i en bestemt tidsepoke, og gjelder således bare da. Selv den som mener seg å være bokstavtro, praktiserer ikke at Ordet gjelder dem alltid i enhver situasjon. F.eks det Jesus sa: “om ditt øye frister deg til fall, riv det ut, og om din hånd frister deg til fall, hugg den av”. Nei, slike vers må jo selvsagt leses i lys av summen av Guds Ord.

Dilemma?

For at vi skal forstå mer om dette tilsynelatende dilemma hvorfor Gud i Bibelen iblant omtales som vred og andre ganger som kjærlig må vi legge en grunn.

T. Steen 18.02.16

Del 1 & 3  4