Gud er kjærlighet og han er bare god – alltid! Del 1

17.02.2016 18:04

Gud er kjærlighet og han er bare god – alltid!

Salmisten David slår fast at ”Herren er god, evig er hans miskunn, hans trofasthet fra slekt til slekt”. Det betyr at Gud er alltid god. Helt fra begynnelsen og frem til dag, og han vil fortsette å være det i all fremtid.

Hva slags Guds bilde har du?

Når vi tenker på Gud, vil noen få assosiasjoner om en uberegnelig og humørsyk Gud. Andre igjen vil tenke at Gud er synonymt med noe konstant. Vårt inntrykk skapes ofte av hva slags Guds bilde vi har. Bibelen forklarer at Gud er fra evighet til evighet, Gud ER den han er. Nytestamentet sier at nåde skal være med oss, og fred fra Ham som Er (nåtid) og som var (fortid) og som kommer (fremtid). Gud har alltid vært den barmhjertig Gud både i fortid, nåtid og fremtid. For Herrens miskunnhet er fra evighet og inntil evighet. Han er bare god. Som vi har sett eksempel på, både i det gamle og i det nye testasmentet, er altså Gud den samme. Han Er kjærligheten personifisert.

Gud er Lys

Om Gud står det også at all fullkommen gave kommer ovenfra, fra lysenes Fader. Det blir altså ikke riktig å tenke at Gud forandret personlighet etter korset og forsoningen. Fra å være en gretten og sint Gud til å bli en kjærlig Gud. Nei, Guds kjærlighet er selve Guds vesen. For Gud Er kjærlighet. Hos Lysets Far, er det ikke forandring eller skiftende skygge. Nei, Gud er den samme forklarer hebreerbrevet. Med andre ord, i Gud finnes ikke mørke, men bare Lys. 

Gud er bare god

Om Jesus står det at, han er i går og i dag den samme, ja til evig tid. Allikevel er det jo slik at Bibelen viser frem ulike sider av Gud. Er da tanken om at Gud viste sin vrede under den gamle pakt, og sin Nåde i den nye pakt, på kollisjonskurs med Bibelen? Vel. Det kan avhenge av hva vi legger i begrepene. Om vi med dette sikter til at Gud skulle endre personlighet å være en ubarmhjertig og streng Gud under Loven, og en snill og kjærlighetsfull Far etter forsoningen, da har vi et feilaktig bilde av den evige Gud. Det som uansett er helt sentralt å slå fast, er at Gud har aldri forandret seg. Gud har alltid vært full av godhet og Nåde. Alltid!

T. Steen 17.02.16

For meg dukker det opp tanker og spørsmål når vi tar for oss Guds karakter og hvordan Gud har handlet med menneskene gjennom historien og gjennom Bibelen. Jeg vil tro det også gjør det for deg. Det kommer mer i denne serien her på nett-siden.

Del 2 & 3  4