Paven innkalte til synkretistisk bønnemøte

06.07.2014 23:57

8. juni inviterte pave Francis til bønn i synkretismens tegn. Det var en historisk begivenhet hvor jøder, kristne og muslimer satt side ved side i bønn. Bønnen gjaldt fred i Midtøsten, og Pavens bønnestund var sammen med Israels nylig avgåtte president, Shimon Peres, og lederen for Det palestinske området, Mahmoud Abbas. Hva slags fred var det de ba om. Betyr "fred" det samme for alle tre deltakerne? Ser Israel det samme bildet som Palestinerne ser - og motsatt? Abbas har akkurat presentert sin nye koalisjonsregjering; det inkluderer terroristorganisasjonen Hamas. I Hamas 'grunnleggende dokument, Artikkel Seks, sier at organisasjonens mål er "å reise Allahs banner over hver centimenter av Palestina."

Det synkretistiske bønnemøte i Roma viser både religiøs og politisk vilje til å bidra til fred i Midtøsten. Den jødiske bønnen kom først, fulgt av Pavens bønn og til slutt muslimsk bønn. Paven bad: – Gi oss mot i våre hjerter til å ta konkrete skritt for å oppnå fred. Pave Frans' venner fra hjemlandet Argentina, rabbiner Abraham Skorka og muslimen Omar Abbout, som var med paven til Midtøsten i forrige måned, var også til stede søndag. Hvilket syn på landet Israel representerer de muslimske representantene på dette bønnemøte?

Mahmoud Abbas, lederen for Det palestinske området, har som nevnt inkludert Hamas i sin regjering. Hamas hevder at "Israel eksisterer, og vil fortsette å eksistere helt til islam opphever det." Lignende ting sies for øvrig i et Fatah-dokument, der Abbas også sitter som representant. Man kanskje argumenterer og sier at disse utsagnene ikke er relevante, og at Abbas for lengst har forlatt slike ideer. Men da må du samtidig forklare hvorfor dette synet på Israel fortsatt forblir i Hamas dokumenter.

Hvordan defineres Abbas sin bønn om 'fred' - når han ber sin muslimske bønn i Vatikanets hage? Man kan stille det samme spørsmålet til Perez jødiske bønn, selv om hans visjon om fred kan omfatte et Israel og Palestina side om side, kanskje ikke så ulikt den tostatsløsning som Paven ønsker seg..  Ber de til samme Gud der i hagen til Paven? Ber de til Jehova, Allah eller til Den Høyeste i Jesu Guds sønns navn? Hvordan skal disse representanter be for å be samdrektig i en Ånd til Gud? Har Abbas, Perez og Paven samme visjon for hvem av de to i en tostatsløsning som skal styre over Jerusalem, Betlehem, Judea og Samaria, også kalt Vestbredden?

For oss med frikirkelig bakgrunn, er det veldig spesielt å legge merke til at Ulf Ekman og hans kone Birgitta hyller dette bønnemøte som fant sted i Vatikane. Dette synet på synkretistisk bønn som Ekman her viser, faller inn i rekken blant de mange andre saker som Ulf Ekman har endret syn på etter at han ble katolikk. Jeg registrerer at Livets Ords egen mann i Israel, ikke stiller seg uforbeholdent i rekken av beundrere av Pavens synkretistiske bønneinitisiativ.