Fotogalleriet er tomt.

Fra Dagen  -  papirutgave 9. juni 2016                                                    Se artikkel på Dagen.no

Ilustrasjonsbilde under:



 

Mine artikler som berører lederskap i pinsekarismatiske menigheter:

”Så er da Kristus mellommann for en ny pakt"

Perspektiv på økumenikk, inkludering og Nåde!

Kan en lekman komma med synpunkter om teologin?

OPPTAKSKRAVET INN I DEN LOKALE MENIGHET?

Verdens mektigste Pinsekarismatiske ledere blir utnyttet på det groveste

Virvlar upp sanden i sandlådan, sen skall de samma tvätta sanden ur ögonen på folk!!

De største såkalte Kirkelederne har sviktet

Kong Hees mentorer støttet prosjektet som ledet til underslag

Den fattige trofaste enken vs. Pastor Kong Hee

Nåde eller kameraderi....?

«Noen fra oss» har forvirret dere!

Bara Jesus kvar!

Har Gud virkelig sagt?

Tillåt ingen att använda dig som en bricka i ett spel!

Livets Ords styremedlemmer bevilget seg selv topp-pensjon uten å informere Menigheten

HVOR ER ALLE HELTER NÅ?

Fokus på fenomenet Empowered 21

Joakim Lundqvist: Ulf Ekman er ikke lengre apostel og åndelige leder for livets ord

En andlig maktkamp inom frikyrkligheten

VAD TROR EKMAN? - VAD TROR DU?

Ellers se: www.grace-is-enough.com

Alle artikler av T. Steen

 

Har du sett denne:

 

Trykk på bilde over og følg debatten

David Åleskjær går irette imot kritikk av Åge Åleskjær og forklarer i VL at hans far ikke har vært taus innfor Trosbevegelsen og Loviskhet. Tvertimot!

Se også  davidsliv.com

T. Steen - 25. mai 2016

 



2.000 mennesker var samlet i en proppfull kirke
2.000 mennesker var samlet i en proppfull kirke
2.000 mennesker var samlet i en proppfull kirke

 

Andre oppbyggelige artikler 

 

Gud er kjærlighet og han er bare god – alltid!

Del 12 , 3  & 4

Salmisten David slår fast at ”Herren er god, evig er hans miskunn, hans trofasthet fra slekt til slekt”. Det betyr at Gud er alltid god. Helt fra begynnelsen og frem til dag, og han vil fortsette å være det i all fremtid.

Hva slags Guds bilde har du?

Når vi tenker på Gud, vil noen få assosiasjoner om en uberegnelig og humørsyk Gud. Andre igjen vil tenke at Gud er synonymt med noe konstant. Vårt inntrykk skapes ofte av hva slags Guds bilde vi har. Bibelen forklarer at Gud er fra evighet til evighet, Gud ER den han er. Nytestamentet sier at nåde skal være med oss, og fred fra Ham som Er (nåtid) og som var (fortid) og som kommer (fremtid). Gud har alltid vært den barmhjertig Gud både i fortid, nåtid og fremtid. For Herrens miskunnhet er fra evighet og inntil evighet. Han er bare god. Som vi har sett eksempel på, både i det gamle og i det nye testasmentet, er altså Gud den samme. Han Er kjærligheten personifisert.

Gud er Lys

Om Gud står det også at all fullkommen gave kommer ovenfra, fra lysenes Fader. Det blir altså ikke riktig å tenke at Gud forandret personlighet etter korset og forsoningen. Fra å være en gretten og sint Gud til å bli en kjærlig Gud. Nei, Guds kjærlighet er selve Guds vesen. For Gud Er kjærlighet. Hos Lysets Far, er det ikke forandring eller skiftende skygge. Nei, Gud er den samme forklarer hebreerbrevet. Med andre ord, i Gud finnes ikke mørke, men bare Lys. 

Gud er bare god

Om Jesus står det at, han er i går og i dag den samme, ja til evig tid. Allikevel er det jo slik at Bibelen viser frem ulike sider av Gud. Er da tanken om at Gud viste sin vrede under den gamle pakt, og sin Nåde i den nye pakt, på kollisjonskurs med Bibelen? Vel. Det kan avhenge av hva vi legger i begrepene. Om vi med dette sikter til at Gud skulle endre personlighet å være en ubarmhjertig og streng Gud under Loven, og en snill og kjærlighetsfull Far etter forsoningen, da har vi et feilaktig bilde av den evige Gud. Det som uansett er helt sentralt å slå fast, er at Gud har aldri forandret seg. Gud har alltid vært full av godhet og Nåde. Alltid!

T. Steen 17.02.16

 

 

Del 2

Når folk snakker om Gud og religion merker vi fort at det er mange oppfatninger og bilder av hvordan Gud er. Ja Gud har fått skylden for mye opp igjennom historien. Med all respekt, men verdens religioner har vært med på å skape et vrengebilde av Gud - skaperen av alt liv. Som det mest ekstreme kjenner vi jo til IS islamistene som daglig dreper og ødelegger i Alahs navn. En slik gudom virker ikke særlig innbydende på siviliserte mennesker.

Forvirring og vrengebilder om Gud

Vi som kristne blir dessuten noe oppgitt når vi hører kritikere av kristendommen blande inn kristningen av Norge med sverd og korsfarernes herjinger som  eksempler på at troen på gud skulle være opphavet til krig og ufordragelighet. Ja titt som tett kommer det også eksempler fra humanetikerne på hvor mange skrekkelige saker som skjedde i gamle testamentet. Vi klarer lett å parere anklagelsene imot kristendommen vad gjelder korsfarere. De hadde jo et feil bilde av Gud som en fredens og kjærlighetens Gud, og var ikke representative for en kristen fylt av Guds kjærlighet, kan vi innvende. Derimot kan vi føle oss mer trengt opp i et hjørne når humanetisk-forbund og andre henviser til Gamle testamentets alle krig og blodbad for å sverte Abrahams, Isaks og Jacobs Gud.

Gudsbilde

Vi prøver da å forklare at vi nå lever etter korset og i den nye pakt og at nye testamentet viser oss et helt annet bilde. Det er sant. Men samtidig blir det ikke rett å hevde at vi som kristne bare skal lese og forholde oss til det nye testamentet, for Guds ord er jo både det nye og det gamle… Derfor er det viktig å ha rett bibelsyn. Ditt bibelsyn er ofte farget av ditt Gudsbilde. Så er da Gud en sint og hevngjerrig imot syndige mennesker, eller er han full av nåde og barmhjertighet? Når slike spørsmål kommer opp må vi holde tungen rett i munn og ikke kryss-kommunisere, men argumentere slik at vi på en så konsekvent måte som mulig.

Først å fremst ønsker jeg at vi kan slå fast at Gud er den samme fra (fortid) evighet og til (fremtid) evighet. Han har ikke forandret seg, fordi Han Er den han alltid har vært, se HER

Hvem er Gud?

Så må vi kunne gjøre rede for om Gud er;

1)   snill, god, kjærlig, forsonlig, tilgivende og en frigjører?

eller om han er;

2)   sint, vred, hatefull, hevngjerrig, uforsonlig og en som straffer?

3)   Eller er Gud både god og vred på samme gang?

Gud er bare god!

Påstanden her er at Gud bare er God! All god og fullkommen gave kommer ovenfra, fra Gud. Han er lys og det finnes ikke mørke i Ham. Han er ikke en miks av godt og ondt. Bibelen forklarer faktisk at Gud Er kjærlighet. Kjærlighet Er Guds vesen. Senere i artikkel-serien vil jeg også drøfte punkt 2) og 3) over.

Når, til hvem og hvorfor

Så når du leser Ordet og hører på prekener av ulike predikanter er det viktig at du forstår hvordan bibelen skal leses. Bibelen tolkes ut i fra; når, til hvem og hvorfor Ordet ble skrevet, enten vi tenker på Bibelen som helhet, hver enkelt bok, hvert avsnitt eller enkeltvers. Ja hele skriften er inspirert av Gud. Også de tekster som omtaler at ”hevnen hører Herren til” og at ”vi skal overlate vreden til Gud”. Ja får det står der i Bibelen. Da er det viktig å vite hvem Gud er vred på og hvem han skal hevne. Vi kan allerede på dette tidspunkt i teksten fastslå at det er ikke deg Gud er vred på. Det blir drøftet i en senere del i denne artikkel-serien.

Summen av Guds Ord er Sannhet

I utgangspunktet kan det virke som jeg sier to ting samtidig. Nemlig; at hele Bibelen er Guds Ord, og allikevel gjelder alt dette Guds Ord ikke alle og alltid. Bibelen er altså Guds evige ord, men det betyr ikke at alt som står  der er rettet til deg i din personlige hverdag. Noen ganger er det som blir sagt rettet til mennesker, noen ganger til Gud selv og andre ganger til for eksempel Satan. Noe er sagt inn i en bestemt tidsepoke, og gjelder således bare da. Selv den som mener seg å være bokstavtro, praktiserer ikke at Ordet gjelder dem alltid i enhver situasjon. F.eks det Jesus sa: “om ditt øye frister deg til fall, riv det ut, og om din hånd frister deg til fall, hugg den av”. Nei, slike vers må jo selvsagt leses i lys av summen av Guds Ord.

Dilemma?

For at vi skal forstå mer om dette tilsynelatende dilemma hvorfor Gud i Bibelen iblant omtales som vred og andre ganger som kjærlig må vi legge en grunn.

T. Steen 18.02.16

 

Del 3

Hva er Guds innerste vesen?

Iblant tror jeg vi går litt for raskt frem når vi leser de ulike historiske hendelsene i bibelen. Ikke først og fremst med tanke på historien som sådan, men med tanke på å finne ut hva som er Guds innerste vesen. Slikt som har en direkte link til vårt, menneskehetens, opphav som personlige venner av Gud. For Guds holdning er ikke å støtte oss vekk, men et inderlig vennskap.

Guds venner

Gud skapte oss nemlig som venner og ikke som fiender. Guds hjerte har alltid vært oppfylt av kjærlighet og godhet til menneskene. Fra Guds side har aldri endret seg. Så la oss først gå helt tilbake til begynnelsen. Gud viste sin godhet imot Adam & Eva fra første stund. De var skapt i Guds eget bilde og skulle råde over, være kreative, nyte og bruke seg av hele skapelsen. Gud forklarer at alt var svært godt. Gud var faktisk så dus med mennesket at han overlot vaktholdet av Edens hage til mennesket.

I harmoni med Gud

Før mennesket falt i Edens hage, ser vi at Gud hadde plassert Livets Tre i sentrum av Edens hagen. Guds hensikt og vilje var at mennesket skulle spise av Livets tre, og alle trærne i hagen som var knyttet til livets tre og dets rotsystem. Guds generøse holdning var: «Du må gjerne spise av alle trærne i hagen.» I NT omtaler Jesus seg selv som Livet med stor L og som Treet med stor T. Ja Jesus er Livets tre. Gud ønsker at vi skal ’spise’ fra ham. Livets tre, Jesus, representerer hva Gud Er, har, og kan gjøre.  Livets tre Er bare godt. Der henter man all næring, styrke, inspirasjon og veiledning for et liv i harmoni med Guds vilje. Gud inngikk en avtale, pakt om du vil, med Adam & Eva der han lovet å være sammen med mennesket, intimt og i nærkontakt fordi de spiste av Livets tre.

Jesus Er Ordet som var fra begynnelsen

Det å spise av Livets tre/ Jesus/ Ordet er egentlig det samme som å fylle sine tanker med den virklighets oppfattelse som Gud har. Den opprinnelige Sannheten om tilværelsen som Guds representerer. Det å tro en annen virklighetsoppfattelse enn Guds versjon er det samme som å tro på en løgn. Så hva var Guds tanker for menneskene? Jo han hadde gode tanker for Adam & Eva og deres etterkommere. Tanker med fremtid og håp. Han ønsket ikke at de skulle havne i ulykke og forbannelse. Så i begynnelsen var denne Guds vilje for oss representert ved Jesus selv, fordi han er Ordet (Joh1.1-2). Ordet? Ja Ordet fra Gud representerer hans tanker og gode vilje. Ordene fra Gud kommer direkte fra hans hjerte og representerer og forklarer hva som er Guds holdning og hans innerste vesen. Vi kan si det er Guds verdigrunnlag og hvem han virkelig Er. Guds hensikt og virkelige ønske var å ha et intimt kjærlighetsforhold til hvert eneste menneske.  Derfor skulle mennesket være fokusert og innrettet på felleskapet med Gud, fordi det var der innspirasjonen og livsgleden fantes. Ja selve LIVET.

Dessverre mislyktes vi mennesker. Vi vendte Gud ryggen, ikke omvendt....

T. Steen 20.02.16

 

Del 4

Vi trenger et reformert Gudsbilde

Iblant tror jeg at vi kristne oppgjennom årene har vært litt preget av det bilde som man ofte har blitt servert angående da Adam & Eva spiste av frukten, og syndet. Hva slags bilde tenker du kanskje? Jo som jeg nevnte i Del-3 tror jeg vi iblant går litt for raskt frem når vi leser de ulike historiske hendelsene i bibelen. Oppfattelsen vår har vel vært litt sånn at Gud plutselig ble kjempesint, og avisende imot Adam & Eva når de kom under forbannelsen. Eller? Kan det værer slik at vårt Gudsbilde trenger en mye mer dyptgående reformasjon en hva verdens religioner, og ikke minst hva Den Katolske Kirkes tankegods har brakt med seg opp igjennom kirkehistorien.

Guds reaksjon var ikke vrede

Vår litt forenklede forståelse av Guds handlemåte med menneskene etter syndefallet sammenfaller ofte med en sint, vred, hevngjerrig, uforsonlig, avstandtagene og en som ønsker å straffe og la oss smake på konsekvensene av synden. Men Guds første reaksjon var ikke vrede imot de første menneskene etter syndefallet. Tuller du med meg, kanskje du tenker.. Nei, jeg vil at vi skal legge merke til Guds respons og kontaktbehov med mennesket rett etter fallet.

Samspillet og harmonien mellom Gud og de første menneskene

Men først la oss kort minne oss selv på at livet i Edens hage var svært godt, og at fruktene i hagen var innbydende og at mennesket hadde en enorm frihet til å dyrke, utvikle og å legge jorden under seg og å nyte tilværelsen. De skammet seg ikke, verken ovenfor Gud eller hverandre. De var oppfylt av en total harmoni med sin skaper. De vandret med Gud, i samspill og samhørighet. 

Guds farshjerte var fylt med kjærlighet da han oppsøkte Adam & Eva

Så derfor var Guds første reaksjon absolutt ikke vrede imot Adam og Eva etter at de spiste av frukten og falt. Derimot reagerte Gud med å lete og oppsøke det som var fortapt. Vi kjenner igjen Farshjerte fra lignelsen om den bortkommende sønnen som hadde valgt å gå bort fra sin far i Lukas 15. Faren speidet og letet etter sin sønn, og ennå da sønnen var langt borte fikk faren se ham. Faren hadde ingen harde følelser, tvert imot hadde han inderlig medfølelse med ham, står det. ”Han løp sønnen i møte, kastet seg om halsen på ham og kysset ham.»  

Hva bunner relasjonsproblemene mellom Gud og mennesket i?

Så Gud vandret omkring i Edens hage i den svale kveldsbrisen for å søke opp Adam og Eva. Herren Gud ropte jo på mannen og sa: «Hvor er du?» Det viser at det var mennesket som gjemte seg for Gud, ikke Gud som tok avstand fra mennesket. Relasjonsproblemene mellom Gud og mennesket hadde nå sin rot i at menneskene hadde skyldfølelse og skam. Derfor tror jeg Gud spurte mennesket med en mild røst: «Hvem har fortalt deg at du er naken?

T. Steen 24.02.16

I del 5  ser vi mer på hvor synden, skammen og skyldfølelsen som har plaget mennesket siden den gang, og som har hindret mennesket å forsone seg med en god Gud.

 

 

 

Elefanten i rommet

Om tilstanden i Sverige

Stafan Salomonsson siste blogginnlegg om tilstanden i Sverige er meget bra. Det handler om bl.a. det politiske og det kristne Sveriges tilstand. "Man gör sitt yttersta för att undvika att prata om "elefanten i rummet", skriver han.

Les bl.a. Vad Stefan skriver om:

  • "elefanten i rummet"
  • "ingen vill ta upp striden med Goliat, ingen utom David"
  • "personangrepp och ifrågasätta budbärarens motiv"
  • "Utfrysning, mobbing, isolering är vanliga mekanismer som utlöses när Davidpersoner börjar tala om Goliat"
  • "Då räcker det inte med kosmetiska förändringar på ytan och "allt är väl" profetior, man måste ner på djupet, rensa upp, ta krafttag och angripa själva kulturen"
  • "handlar om osunda kulturer, ideologier, falska läror och annat som binder upp människor och berövar dem deras frihet"
  • "Våga säga att "kejsaren är naken"

Les Stefan Salomonssons blogginnlegg HER

T. Steen - 29.02.16

Sannheten virksom i kjærlighet - del 2

Del 2 – ”Leve av Tro”

Gud kaller deg for ”den rettferdige”. Hva er så det sentrale for et slikt menneske? Jo Guds ord forklarer at ”den rettferdige” skal leve av Tro. Leve av Tro, hva menes med det? Utrykket ”leve av” får våre tanker over på kroppens næringsinntak, som mat og drikke. Her kan vi trekke parallell fra den fysiske verden og til det åndelige, slik også Bibelen gjør. På samme måte som vår kropp lever av  mat og drikke, slik næres det åndelige livet vi har fått i frelsen gjennom Troen.

Jesus er Troens opphav

Troen? Det er Jesus som er Troen. Fordi han er dens opphavsmann. Gal. 3:23 sier at Troen kom som en åpenbarelse. Så når Jesus kom ble altså Troen åpenbart. Hva skjer når noe blir åpenbart? Jo den skjermingen og det dekket som skjulte selve det som skulle åpenbares, ble tatt bort. Kristus kom og ”I Ham” blir dekket tatt bort, det sløret som hindret rettferdigheten ved Tro å ha herredømme. Nåden/ Sannheten/ Troen kom med Kristus, og dekket ble da tatt bort. Jesus tok bort fordømmelse, forherdelse, fiendskapen, ja hele syndens og dødens Lov. Jesus brakte forsoning gjennom sin død og oppstandelse. Kristus døde for våre synder, og han oppstod til vår rettferdiggjørelse. Derfor er det ingen fordømmelse for den som er i Kristus Jesus. Han har åpnet veien rett inn i Guds nærvær. Tror du det?

Tro er å fokusere på Jesu forsoning

Det å Tro er å være opptatt av det Jesus har gjort i det store forsoningsverket som skjedde på Golgata for 2000 år siden. Gjennom å fokusere på Jesus og det han gjorde da ”lever du av Tro”. Den rettferdige skal leve av Tro. Ved å fokusere på dette, speiler du deg i Guds rettferdighet. Troen kommer gjennom at du hører det gode budskapet om Guds kjærlighet, evangeliet helt enkelt. Jesus er de gode nyheter. Han er evangeliet. Jesus er Guds Ord personifisert. Derfor oppfordrer Gud deg til å fylle deg med Guds eget Ord. For Troen kommer av budskapet, og budskapet ved Kristi Ord. Du blir forvandlet til det samme bilde. Altså du er rettferdig fordi Jesus er rettferdig. Derfor når ”den rettferdige lever av Tro” er det en dynamisk tilstand og posisjon, ikke en gjerning.  

Tro er ikke prestasjon eller viljestyrke

Som vi så, ”den rettferdige skal leve av Tro”. Tro er heller ikke en prestasjon, men troen er en gave fra Gud. Det er denne Troen vi skal leve av. Vi vet selvsagt at vårt sinn, tanke- og viljesliv er satt sammen slik at vi kan enten være enig i det vi hører, eller uenig. Selvfølgelig påvirkes det vi tror på utfra hva vi fyller  våre tanker med, både av fakta og antagelser, av både objektiv info og subjektiv info. Men fordi Gud har gitt oss Tro, er det altså den Troen du skal hente styrke og næring fra. Det er altså ikke et spørsmål om å prestere tro, heller ikke en sterk viljestyrke.

Troen er en gave fra Gud

Tro handler ganske enkelt om et fokus og bevisstgjøring på at Jesus har tatt bort dine synder, og at Gud ikke lengre tilregner deg din Synd. Vi fester det indre blikket på Jesus og det han har gjort på Korset. På Troens opphavsmann og Troens fullender. På Jesus, for troen har vi fått av Ham. Vår identitet blir i Ham. Da skjer det noe med oss når vi responderer. Vi blir forvandlet fra innsiden og ut. Du kan elske andre fordi Han elsket deg først. Vi kan tilgi fordi Han tilgav oss først. Vi kan vandre i lyset, og hans sannhet, fordi han Er det sanne Lys. Slik blir ikke sannheten noe truende, men noe som er virksomt gjennom Guds kjærlighet. 

T. Steen, 25.01.16

Sannheten virksom i kjærlighet - del 1

Del 1 - Nåden og Sannheten fra Gud ble demonstrert av Jesus

På denne nettsiden vil du lese om ulike innfallsvinkler rundt det essensielle i evangeliet. Stikkord her er Nåde & Sannhet, som er direkte sammenkoblet med Guds kjærlighet.

"Nåden og Sannheten kom ved Jesus" Joh. 1:17

Gud sendte sin sønn Jesus Kristus for at han skulle komme med Nåden & Sannheten. Sannheten om hva? Jo, Sannheten om Gud og hans nåde og godhet. Vi ser i Johannes 14 at Jesus sier at: ”Han er Veien og Sannheten og Livet”. Jesus viser oss Guds hjerte til oss, og forklarer at “den som har sett meg, har sett Faderen". Gud i Jesus og Jesus er i Gud. Så for å forstå Guds lynne og hans karakterdrag må vi gå til Jesus. Gud taler til oss gjennom sin Sønn. For Jesus er selve utstrålingen av Guds egen herlighet. Han er også et speilbilde av Guds eget vesen. Vi skjønner da at Gud er kjærlighet. Hvorfor? Fordi Jesus gikk omkring å gjorde godt og viste oss Guds hjertelag og kjærlighet til menneskene. Sannheten ble virksom og demonstrert ved Jesu godhet og kjærlighet.

"Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner" Joh. 15:13

Gud beviste sin kjærlighet til oss ved at Jesus døde for hver og en av oss. Ingen kan vel vise en større kjærlighet enn den som er villig til å ta en dødsstraff for et annet menneske. Så når Jesus døde for våre synder er det direkte koblet til Guds nåde og kjærlighet til deg og meg. Nåde er ikke noe man fortjener seg til, men derimot noe som blir gitt helt uten kostnad.

"Han som ikke visste av synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i Ham skulle få Guds rettferdighet" 2 Kor. 5:21

Når vi tror på Jesu stedfortredende død blir vi benådet. Ingen gjerninger eller anstrengelser fra din side gjør deg rettferdig, dvs uskyldig og fullkommen i Guds øyne. Det som gjør at Gud betrakter deg som uskyldig, ren, rettferdig er ene og alene fordi du legger din tiltro til at Jesus, den fullkomne, døde for dine synder. Du blir Rettferdiggjort ved tro. Bibelens språkbruk på den tilstand og posisjon som du kommer inn i når du tar imot denne Nådens gave, er at du blir erklært Rettferdiggjort. Gud ser på deg gjennom Jesus. Jesus var fullkommen, så Gud tilregner deg Jesu fullkommenhet. Jesus tok din synd, og han gir deg sin renhet.

"Hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst" Rom. 10:13

Derfor er du altså blitt gjort rettferdig av Gud, og dine prestasjoner har ingenting med det faktum å gjøre. Så at du er rettferdig for Gud er ikke noe du gjør, men noe du Er. Det er ikke å gjøre noe, men å være noe. Gratulerer! Tror du dette har du fått syndenes forlatelse og kan leve ditt liv i frihet fra skyld og skam.

T. Steen 22.01.16

 

 

 



   
        

Vi fikk hans rettferdighet

Ingen kan oppfylle Guds fullkomne standard. Bare Jesus kunne det. Jesus kom ikke for å bevise noe for Gud eller for mennesker. Jesus var allerede fullkommen før han kom i en tjeners skikkelse. Jesus bar våre synder og overtredelser. Vi fikk hans rettferdighet. "Han som ikke visste av synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet", (2 Kor 5:21).

Gud stiller oss ikke til regnskap for våre misgjerninger (jmf. 2 Kor 5:19). Hvordan tar Bibelen sjansen på å si slikt. Tenk om vi tar det til inntekt for å distansere oss fra han? Hva om noen synes de har tillatelse til å synde? Guds ord våger å frikjenne oss 100% før vi i det hele tatt har gått opp til bevis for hva vi kommer til å utrette for Guds rike. Kraften i Evangeliet, oppstandelse-kraften, Guds overstrømmede Nåde, har den spirekraft som skal til slik at vekst vil komme, det har Gud bestemt om oss. Det å marginalisere Guds Nåde til noe som nærmest skulle være forbeholdt en elite, er å snu alt på hode. Nei, bare Gud skal få æren for at vi er HANS VERK. 

Legg merke til rekkefølgen her:

1) Først så/plante

2) så vanne

og

3) Gud gir vekst. Ut av veksten kommer:

3a) først strå

3b) så aks

3c) til sist modent korn i akset (jmf. Mark 6:26-28)

Av seg selv gir jorden grøde. Av seg selv produserer det iboende Guds Zoe liv frukt. Vi vet egentlig ikke engang hvordan det skjer (jmf v.27). Men Gud gir vekst, og eget strev legger ikke noe til. Befriende enkelt!

T. Steen, 29.06.15

 

Kontakt

Grace is Enough

מפה ומצפן

Gratia et Veritas

Nyheter

Thony Palmer er død

01.08.2014 21:32
Thony Palmer er död Bild: Copeland, Palmer och Påven...

Paven innkalte til synkretistisk bønnemøte

06.07.2014 23:57
8. juni inviterte pave Francis til bønn i synkretismens...

Fokus på fenomenet Empowered 21

12.06.2014 11:56
Norsk tekst trykk HER Efter att jag skrev om fenomenet...

Ulf Christiansson, rockbandet "Jerusalem" och Livets Ord

02.06.2014 08:02
- Min historia   Svensk text under bilden...

Nåden visades på korset!

01.06.2014 22:38
På hebraiska svarar varje symbol (bokstav) till en siffra...

Påve Franciskus i Israel

27.05.2014 01:03
- önskar tvåstatslösning Under påve Franciskus besök i...

Har du hört talas om - Empowered21?

04.05.2014 11:45
Empowered21  Norsk versjon her Svensk version under...

Vad är sanningen om Ekmans inflytande?

30.04.2014 11:25
Jag kommer väl ihåg när Ulf Ekman på 90-talet blev anklagat...

Alla dina synder blev utplånad på Korset!

26.04.2014 00:47
”För jag skall visa nåd mot deras orättfärdigheter, och...

Oslo Kristne Senter in i Hillsong family

22.04.2014 22:52
Församlingen Oslo Kristne Senter (OKS - Romerikskirken)...
<< 9 | 10 | 11 | 12 | 13 >>